Bezoek uit Nederland - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Loes Roord - WaarBenJij.nu Bezoek uit Nederland - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Loes Roord - WaarBenJij.nu

Bezoek uit Nederland

Door: Loes Roord

Blijf op de hoogte en volg Loes

26 Mei 2014 | Suriname, Paramaribo

De tijd blijft maar vliegen hier. Na vandaag nog maar vier weken Suriname te gaan, waarvan nog 2 weken stage en daarna heerlijk vakantie. Twee weken geleden mocht ik op stage een weekje op de babykamer staan, dit was heel schattig en bijzonder om de net geboren baby'tjes in je handen te houden.
De week vloog voorbij en het was uitkijken naar donderdagavond, want dan zou Mark hier landen voor een heerlijke vakantie. Na wat vertraging en een kapot busje, kwam hij toch rond half negen Surinaamse tijd bij mijn mooie roze huisje aan. De warmte en alle indrukken zijn toch wel even wennen, maar toch gingen we nog even wat drinken bij 't vat. Door het tijdsverschil waren we de volgende ochtend vroeg wakker en gingen we op verkenning door de stad. Alle dingen die voor mij al vanzelfsprekend beginnen te worden, hebben we bekeken. 's Middags hebben we ook nog de dierentuin van Paramaribo bezocht. In tegenstelling tot Nederland komen hier de dieren naar je toe als je voor het hok staat, in plaats van dat je heel goed moet zoeken voor je ze gevonden hebt. En s' avonds hebben we direct de Surinaamse keuken uitgeprobeerd en het viel in de smaak! Zaterdags hebben we met z'n vieren, Janneke, Romy, Mark en ik heerlijk ontspannen bij het zwembad om ons klaar te stomen voor de zondag. Zondags stond namelijk quad rijden op het programma! We vertrokken rond 9 uur richting de savanne en het regenwoud. Daar aangekomen kreeg ik uitleg over hoe de quad werkte, mark was al iets meer ervaren dan ik en had deze uitleg niet echt meer nodig. Na wat oefenrondjes moest ik er toch echt aan geloven om achter ze aan door de savanne en jungle te scheuren. Het was super vet om te doen en ook een leuke manier om de jungle eens op een andere manier te bekijken. Na 2 uur arriveerden we weer bij het vertrekpunt en werden we weer richting de stad gebracht.

Maandags, dinsdags en woensdags had ik gewoon stage. Gelukkig heeft mark zich prima vermaakt en waren deze drie dagen zo voorbij. 's avonds lekker uiteten geweest om alle lekkere dingen te proeven uit de Surinaamse keuken. Donderdag zijn we met z'n tweeën naar white beach geweest. En we gingen met de bus, om mark ook hier kennis mee te laten maken. Eenmaal op white beach aangekomen, waren we de enige en hebben we heerlijk ontspannen aan het witte strand aan de Suriname rivier. De terugweg verliep iets minder soepel, aangezien we bijna twee uur op de bus moesten wachten. Toen we thuiskwamen hadden mijn huisgenootjes precies het eten klaar en konden we gelukkig direct aanschuiven. Daarna nog met z'n allen naar 't vat geweest om heerlijke cocktails te drinken. Snel onze tassen inpakken en slapen aangezien we vrijdag zouden vertrekken voor 3 dagen jungle.
We werden om half negen verwacht voor de Jeruzalem bazaar. Eenmaal de juiste chauffeur en het juiste busje gevonden, was het nog even wachten voordat alle spullen op het busje waren gepakt. Om tien over negen waren we klaar voor vertrek, dachten wij. Helaas moesten we half Paramaribo nog door crossen om kuikentjes, voer voor de kuikentjes en een watermeloen te halen en daarnaast ook nog te tanken. Tegen half elf reden we dan eindelijk de stad uit, klaar voor onze drie uur durende autorit richting Atjoni. Toen we daar waren, stond Mandje ons al op te wachten. Hij is de eigenaar van het resort waar wij de komende drie dagen zouden verblijven. Samen met tien Belgische stagiaires vertrokken we in een bootje richting Menimi. Een prachtige tocht door de Surinaamse natuur, een rivier vol stroomversnellingen en allemaal marrondorpjes, waarvan de kindjes ons maar al te graag toezwaaiden. Toen we aankwamen kregen we onze hut te zien en kregen we een rondleiding over het resort, om daarna te genieten van een heerlijke maaltijd.
Zaterdags vertrokken we na het ontbijt, richting Pikin Slee. Dit is het geboortedorp van Mandje en hier staat het Saamaka Marronmuseum dat we gingen bekijken. Je waant je hier in een totaal andere wereld, waar iedereen leeft met de dingen die ze om handen hebben. Zo wordt de rivier goed gebruikt, om bijvoorbeeld te wassen, af te wassen, maar ook om in te vissen en waar de kindjes heerlijk in kunnen spelen. In het museum kregen we een rondleiding en werd ons verteld hoe de hiërarchie in de marrondorpen werkten en welke cultuur werkt nagestreefd. Ook konden we zien op welke manier zij woonden, jaagden, visten en welke kleding zij droegen. Toen we weer terugkwamen bij het resort stond er nog een boswandeling op het programma. We waren nog geen kwartier onderweg of we kregen een tropische regenbui over ons heen en het zag er niet naar uit dat het snel droog zou worden. Gelukkig maakte Mandje paraplu's van bladeren van de bananenplant voor ons, zodat we nog een beetje konden schuilen. Dit was alweer ons laatste hele dagje in Menimi, de volgende ochtend zouden we om half tien met de boot weer teruggaan richting Atjoni. We hebben echt genoten van de mooie, rustige omgeving en het geweldige resort. Tegen drie uur waren we weer terug in de stad. We zijn gister heerlijk uiteten geweest bij een chinees en hebben daarna nog even wat gedronken op het terras om te proosten op de laatste avond samen in Paramaribo.
Vanmorgen uitgeslapen om daarna de koffer alweer in te pakken. Om half twee werd Mark opgehaald om naar het vliegveld te gaan, om vanavond weer terug te vliegen naar het regenachtige en koude Nederland. Gelukkig duurt het nu niet meer zo lang voordat ik naar huis kom, maar tot die tijd blijf ik hier nog wel even genieten! Er staan alweer leuke dingen gepland, waaronder 6 dagen Curaçao! Even heerlijk genieten en lekker vakantie vieren!
Nu is mijn verhaaltje wel weer lang genoeg, ik hoop dat jullie het leuk vinden om te lezen.

Liefs Loes

• 26 Mei 2014 - 21:59

Monique Reinders:

hoi Loesje,

lang niet gesproken haha, maar zonder gekheid vind het altijd leuk om je verslagen te lezen en heb zojuist de foto's gekeken, mooi hoor!
    Geniet er nog maar even lekker van.

Gr. mam