Eerste weekje - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Loes Roord - WaarBenJij.nu Eerste weekje - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Loes Roord - WaarBenJij.nu

Eerste weekje

Blijf op de hoogte en volg Loes

09 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Hoi allemaal,

de eerste week is alweer voorbij en is voor mijn gevoel omgevlogen. De zondag en de maandag op verkenning geweest door Paramaribo. We kwamen er al snel achter dat een fiets wel heel handig zou zijn. Deze hebben we maandag dan ook maar direct gehuurd en dat fietsen hier is nog een hele opgave! De wegen zijn erg smal en het links fietsen is ook duidelijk nog even wennen. Daarnaast schrik je je dood als de auto's weer eens toeteren. Dat doen ze hier werkelijk voor alles; als ze iemand kennen, als ze je inhalen, als ze gevaar zien of als ze drie Nederlandse meisje zien.
Daarnaast hebben we restaurantjes en het Surinaamse eten uitgeprobeerd. Onze conclusie:alles is erg pittig! In vergelijking met Nederland is wel alles heel erg goedkoop. Zo zijn we met z'n vieren uiteten voor net 140 SRD, dit is ongeveer 30 euro. Daarnaast smaken de cocktails ons ook heerlijk:)

Dinsdag hebben we het zwembad maar even opgezocht. Een beetje aan ons kleurtje werken kan geen kwaad. Maar in de felle zon ben je al snel verbrand, ondanks onze insmeer sessies met zonnebrand factor 30 en 50.
Het volgende avontuur dat we beleefden was toen we de wasmachine ontvingen. Die gaat iets anders te werk dan die we gewend zijn vanuit Nederland. Eerst moeten we hem zelf vullen, aangezien we alleen koud water hebben, moeten we ook nog eerst water koken. Dan was erin en wasmiddel erbij en ongeveer 6 minuten later is die al klaar, ideaal! Dan komt de volgende ronde om het wasmiddel uit de kleding te wassen, leeg laten lopen, opnieuw vullen, weer laten draaien en weer leeg laten lopen. Als de droger niet vol genoeg zit, danst hij de hele badkamer door en kan het hele huis hiervan meegenieten!

Donderdagochtend hadden we kennismaking in het ziekenhuis.Hier kwamen we nog weer voor een hoop verassingen te staan. We mochten zelf een afdeling kiezen, dus Janneke en Romy lopen op de chirurgie en ik op de kinderafdeling! 's Avonds zijn we gaan stappen met Ollie en Milou. Milou is ons buurmeisje, zij zit hier al een maand en heeft zo haar connecties, onder wie Ollie. Zij weten precies wat leuk is, dus wij gingen naar Havana Lounge. Tot 1 uur is iedereen hier aan het salsadansen, waar helaas ook wij aan moesten geloven. Ollie haalde ons over om toch een dansje te wagen en we hebben het alle drie dus maar even geprobeerd. Na die tijd nog even naar een BBQ op de hoek van de straat. Heerlijk eten voor na een nachtje stappen.

Zaterdag zijn we om 9.00 uur met Jesse, onze buurjongen vertrokken voor een dagje White Beach. We gingen hierheen met de bus, bij het busstation aangekomen, dachten we dat de bus vol zat. Maar wonder boven wonder toveren ze overal stoeltjes vandaan en was er nog genoeg plek voor ons allemaal. Na een rit van een uur kwamen we aan bij White Beach. Een heerlijk wit strand, met palmbomen en hutjes. Wel is in het water een net gespannen, zodat we veilig kunnen zwemmen zonder piranha's. We kregen hier contact met een Nederlandse man van Surinaamse afkomst. Hij was hier op vakantie en bezoek bij zijn familie. Zijn hele achtergrond en familie verhalen hebben we gehoord. Hij was daar met het voetbalelftal van zijn neef en we mochten de hele dag met hun mee drinken en eten. We kregen alles wat we wilden; cola, water, Parbo (Surinaams bier) en Whisky. Ook kregen we heerlijke kip en genoeg eten mee naar huis om 's avonds ook nog van te eten.

Komende week een spannende week voor de boeg. Morgen is onze eerste stagedag, ik ben heel benieuwd hoe het er hier aan toegaat in het ziekenhuis. Daarnaast gaan we aankomend weekend op jeepsafari met Jesse, en Ollie als touroperator, ben benieuwd!:)

Liefs

• 10 Maart 2014 - 12:29

Lieke Elbersen:

Super leuk om dit allemaal te horen. Ook echt leuk dat je al zoveel hebt ondernomen:) ik kijk uit naar de volgende verhalen:)

groetjes lieke