Blanche Marie en OK - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Loes Roord - WaarBenJij.nu Blanche Marie en OK - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Loes Roord - WaarBenJij.nu

Blanche Marie en OK

Door: Loes Roord

Blijf op de hoogte en volg Loes

26 April 2014 | Suriname, Paramaribo

Hoi allemaal,

we zitten vandaag alweer op de helft van onze tijd in Suriname, de tijd gaat zo snel! We doen ook zo veel leuke dingen, dat de tijd gewoon voorbij vliegt.

Twee weken geleden zijn we op vrijdag naar een poolparty geweest. We moesten verzamelen bij plus597, een loungebar, en vanaf daar gingen we met open partybussen naar het hotel waar de poolparty gehouden werd. Er waren erg veel Nederlanders en het was een super leuke avond. Zaterdag's gingen we met de huisbaas op pad een dagje naar Commewijne. Uiteindelijk kwamen we uit in Nieuw Amsterdam, een oud fort uit de tweede wereldoorlog. De regen werkte niet echt mee, maar we hebben wel even rond kunnen kijken.

Toen kwam mijn laatste weekje op de kinderafdeling, mijn zes weken daar zaten er al weer op. Ik heb deze laatste week ook nog even twee dagen op het zuigelingen gedeelte mogen kijken. Hier liggen baby'tjes vanaf hun geboorte tot dat ze 3 maanden zijn. Maar vooral baby's die te vroeg of bijvoorbeeld te klein geboren zijn. Het was zeker leuk 6 weken op de kinderafdeling, maar ik was ook wel toe aan wat nieuws! Maar eerst stond nog een trip in het paasweekend op het programma: Blanche Marie!

Vrijdagochtend werden we om 6 uur opgehaald door Ollie en een vriend van hem: Berto. Wij zelf waren met 7, wij drieën en Jesse, een meisje wat bij ons stage loopt en twee vriendinnen van haar die over waren uit Nederland. Met 9 man en 2 volgeladen jeeps vertrokken we richting Blanche Marie. Na een uur gereden te hebben op de harde weg, ging deze over in de oranje bauxietwegen. Het was erg droog geweest, waardoor al het oranje stof opwaaide en we binnen no time alle vier oranje waren. Met Pasen is het erg druk op Blanche Marie zelf, hierdoor gingen wij een slaapplek zoeken nog ongeveer een uurtje voor Blanche Marie. Na een rit van toch wel bijna 8 uur kwamen we aan bij waar we zouden overnachten. Maar het vinden van een slaapplek viel nog niet mee. Uiteindelijk toch een geraamte van palen gevonden wat we ons kamp konden noemen. Het had nog wel wat versteviging nodig om al onze hangmatten te kunnen dragen. Ons kamp lag langs de weg, bij de nickerierivier en een grote brug. De rivier was ook onze douche en onze toilet was gewoon aan de kant van de weg. Wanneer het donker was moesten we zelfs maar gewoon midden op de weg gaan zitten, aangezien er aan de zijkant slangen konden zitten. Dit hebben Janneke en Romy zelf ondervonden. Zij gingen aan de zijkant van de weg een plekje zoeken om te toiletteren en net toen Janneke gehurkt zat en nog 1 keer om haar heen keek. Zat 1 meter verderop een slang! Hier schrok iedereen toch wel even van.

Zaterdags werden we wakker met aapjes in de boom naast ons kamp. Nadat we deze uitgebreid bekeken hadden zijn we naar Blanche Marie gegaan. Dit was nog ongeveer een uur rijden vanaf ons kamp, maar de wegen waren erg slecht. We reden op een klein weggetje door de jungle met erg veel bergen en heuvels. Hierdoor kwamen auto's met slechte banden ook vaak vast te zitten. Hierdoor stonden we midden in de jungle in de file. Op Blanche Marie aangekomen was het nog een half uurtje lopen naar de moederval van de waterval. Daar aangekomen konden we genieten van een prachtig uitzicht. Hier hebben we de rest van de dag heerlijk gechilld in het stromende water. De stroming was nogal sterk dus we moesten uitkijken dat we niet meegesleurd werden en we konden dus alleen aan de zijkanten zitten. Hier kregen we nog een gratis dokter fish behandeling, door de kleine visjes die daar in het water zaten. En heeft Anne ondervonden hoe het voelt om geraakt te worden door een sidderaal, geen pretje. Toen we 's avonds weer bij het kwam waren gingen we jagen! We waren in twee groepen verdeeld en ik zou met Janneke, Romy en Ollie gaan. Maar vlak voor het jagen vond het slang incident plaats en hierdoor waren Romy en Janneke nog wat bang en wilden zij eigenlijk niet meer mee jagen. Dus toen gingen Ollie en ik maar met z'n tweeën op pad. Is toch wel even eng om met z'n tweeën midden in de jungle te staan. Helemaal als Ollie zijn vizier op een haas gericht heeft en achter hem aan gaat rennen. Sta je dan in je eentje midden in de jungle, dus ben ik er ook maar achteraan gerend. Helaas niks gevangen, toen we terugkwamen bij het kamp hebben we er een gezellige avond van gemaakt. De drank, spelletjes en kaarten kwamen op tafel en we hebben een super leuke avond gehad.

Zondags gingen we op zoek naar een nieuw kamp en richting het bakhuisgebergte. We gingen met z'n allen in 1 jeep, dus een aantal moesten in de bak van de pick-up. Dus wij zaten met z'n vieren achterin heerlijk te genieten van de omgeving en de rit, totdat het keihard begon te regen. Dat komt dan toch wel even hard aan en is heel koud. Het nieuwe kamp was al snel gevonden en opgebouwd en ingericht. Daarna gingen we richting het bakhuisgebergte en hebben we nog aapjes en ara's gespot. 's avonds hebben we de laatste restjes drank opgemaakt, wat nog meer bleek te zijn dan we dachten haha.

Voor maandag stond de terugreis gepland. Helaas was er iets niet helemaal goed met de auto van Ollie, waardoor we pas tegen 1 uur konden vertrekken. Toen we onderweg waren kwamen we erachter dat de auto van Berto ook niet helemaal goed meer was en dat die toch echt gemaakt moest worden. Om 2 uur kwamen we aan bij een soort werkplaats waar hij de auto kon maken en waar we drie uur later weer konden vertrekken. We gingen nu met hoge vaart weer richting de stad om 's avonds om half twaalf weer bij ons huisje aan te komen. Snel gaan slapen, want dinsdag stond onze eerste dag op de OK op het programma.

De stageweek bestond uit 3 dagen meekijken op de OK! Het was toch wel even wennen om het zo allemaal te zien, maar dat gevoel ging al snel over. We hebben heel veel interessante OK's gezien, uitgescheurde/ingeknipte vagina's, besnijdenissen, lies/navelbreuken, verwijdering van baarmoeder, amandelen verwijderen en staaroperaties. Maar het indrukwekkendste was toch wel de keizersnede die we mochten zien. Het is heel bijzonder om te zien hoe dit gebeurd, al ging het niet helemaal zoals gepland, aangezien het hoofd van het kindje er niet door de gemaakte snee heen paste.

Afgelopen donderdag hebben we er een leuke avond van gemaakt. We zijn heerlijk uiteten geweest in een Indonesisch restaurant en zijn daarna uit geweest bij Havana. We moesten natuurlijk even goed vieren dat Jesse jarig was en genieten van zijn laatste avondje in Paramaribo.
Vrijdag hebben we er dus maar een rustig dagje van gemaakt. We hebben nog even wat dingen geshopt in de stad en zijn wezen kijken bij de wandelmars. Dit is een combinatie van de wandelvierdaagse en carnaval. Elke instantie hier loopt bijna wel mee met een groep en ze hebben allemaal hele mooie kleren aan. Ook ons huisgenootje liep mee en we waren benieuwd hoe hun groep eruit zou zien. Het zag er super leuk uit, alle kindjes in dezelfde kleding meezingend en dansend met leuke liedjes. Toen snel naar huis om Jesse uit te zwaaien om half zeven.

Vandaag is het koningsdag! en dat wordt ook hier gevierd. Dus vanmiddag hebben we een feestje op een boot en de dresscode is ook hier oranje! Die oranje outfit hebben we dus ook maar even gescoord en ik ben benieuwd wat voor feestje het zal zijn.

Maandag start een nieuwe uitdaging op stage, namelijk de kraamafdeling. De laatste zes weken van mijn stage zal ik daar stagelopen, dus ik ben erg benieuwd hoe het daar zal zijn!
Ik zie dat mijn verhaal al weer erg lang is, dus ik zal nu maar ophouden. Ik hou jullie snel weer op de hoogte!

Liefs Loes