Eerste weekje stage en jeepsafari - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Loes Roord - WaarBenJij.nu Eerste weekje stage en jeepsafari - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Loes Roord - WaarBenJij.nu

Eerste weekje stage en jeepsafari

Door: Loes Roord

Blijf op de hoogte en volg Loes

17 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

De eerste week stage op de kinderafdeling zit erop! Maandag moesten we ons om 7 uur melden bij een kantoor, zodat wij naar onze afdeling werden begeleid. Zoals we al een beetje gewend zijn nu, werd dit natuurlijk iets later. Op de afdeling aangekomen werd ik ontvangen door de hoofdzuster en aan iedereen voorgesteld. Ik kon met twee collega's meekijken, maar het meeste was al gebeurd. Er lagen namelijk maar 4 kindjes op de afdeling en er was 6/7 man personeel. De eerste drie dagen bleef het zo rustig en heb ik vooral met collega's films en voetbalwedstrijden gekeken. De collega's zijn wel allemaal erg vriendelijk, maar van begeleiding hebben ze hier nog niet echt gehoord. Hier was ik al wel voor gewaarschuwd vanuit school, maar gelukkig lopen er nog wel 2 andere Nederlandse stagiaires op de afdeling die mij maar al te graag uitleggen hoe alles werkt en waar alles ligt. Donderdag werd het opeens een stukje drukker, maar dit lag meer aan het aantal zusters. We waren namelijk maar met drie stagiaires en een zuster die net twee maand op de afdeling werkt. Ik kreeg dan ook direct de verantwoordelijkheid over een kamer, maar werd hier gelukkig wel mee geholpen. Dit was de eerste dag dat ik eindelijk het gevoel had dat ik op stage was en dingen moest doen en iets leerde.

's Avonds zijn we met Jesse en Olly weer naar Havana lounge geweest en hebben we 's nachts natuurlijk weer even lekker vlees van de BBQ gehad. De volgende ochtend moesten we er vroeg uit, aangezien we onze toeristenkaart moesten verlengen bij de vreemdelingendienst. Toen we terugkwamen snel nog even weer een uurtje geslapen en toen werd het toch echt tijd om te wassen, op te ruimen en nog even voor school bezig te gaan. 's Avonds zijn we met Jesse uit eten geweest in Blauwgrond. Dit is een wijk van Suriname waar vooral Javanen wonen en die bekend staat om zijn warungs (restaurants).

Zaterdag was het dan zover en gingen we met zijn vieren op jeepsafari! Zaterdagmorgen om 8.00 vertrokken we met 2 jeeps, helaas wel met regen, richting de savanne en het regenwoud. Nadat we onze laatste boodschappen hadden gekocht; Malibu, Borgoe, watermeloen en onze lunch, verlieten we de verharde weg voor 'de trailer' zoals Olly het noemde. Even een voorproefje wat de rest van de dag ons zou brengen. Het was een weg met heel veel kuilen en bulten en we werden aardig door elkaar geschud. We begonnen met een stuk door de Savanne. Hier reden we op lichte zandwegen en dit was heerlijk crossen met de jeep. Onze lach kregen we nu al niet meer van ons gezicht. We kwamen daarna al snel in het tropisch regenwoud. Het pad waar we met de jeeps doorheen gingen, stelde niet meer voor dan een wandelpad. Door het open raam kwamen de planten, inclusief spinnen en wormen, de jeep binnen. Het had de halve ochtend al geregend, hierdoor leek het pad soms meer op een rivier. De jeep moest voor ons gevoel ook wel bijna om kiepen, omdat we soms zo scheef reden. Na een tijdje kwamen weer in de savanne terecht, waar we de verkeerde afslag namen op de 'rotonde'. Uiteindelijk de goede weg gevonden, waar we door een kreek moesten om verder te gaan. Met natte voeten kwamen we dan ook aan bij de plek waar we pauze gingen houden. We proberen ons zo goed mogelijk aan te passen aan het Surinaamse leven, waarbij het draait om te leven voor eten in plaats van te eten om te leven. Na het ontbijt voor vertrek, de vette loempia om 9.00 werd het om 12.00 uur alweer tijd voor de lunch. We hadden bami en telo, dit is een soort grote patat van cassave. We reden weer verder en rond half twee kwamen we aan bij het pondje. Er lag ooit een brug over de Suriname Rivier, maar die is deels ingestort, dus nu kun je alleen nog met dat pondje de rivier over. Aan de andere kant van de rivier moesten we nog ongeveer een uur rijden over de rode bauxietwegen, voordat we bij het kamp aankwamen. Daar aangekomen de heerlijke watermeloen opgegeten en samen met Olly onze hangmatjes geïnstalleerd. En we kwamen er al snel achter dat z'n hangmat toch echt wel chill ligt. Toen hebben we snel wat verkoeling gezocht in de kreek bij het kamp. We hebben ons heerlijk ontspannen terwijl Olly zich druk maakte om ons avondeten. Saoto stond op het menu, dit is een soort bouillon/soep die je met van alles kunt vullen, zoals rijst, aardappelen, taugé en kouseband. Toen het donker werd maakten wij ons klaar voor de jacht. Gewapend met 6 hoofdlampen, 2 messen en 2 geweren gingen wij lopend door het regenwoud. We hoorden heel veel geluiden, maar uiteindelijk bleken dit alleen maar kikkers en vogels te zijn. De wandeltocht op zich bracht al veel lol met zich mee. We mochten namelijk niet praten en/of lachen, maar het pas heel donker waardoor we vielen, uitgleden, vast bleven zitten in de modder of ons hoofd stootten tegen een boomstam. Veel gelachen, maar helaas geen dieren gezien. Dit werd gelukkig goed gemaakt door het maken van bakabana's. Heerlijk zelf gemaakte gebakken banaan om ons een beetje te troosten. 's Nachts hebben we heerlijk in onze hangmatten geslapen, en werden pas rond half tien wakker. Het slapen in de hangmat viel me heel erg mee! Tegen 10.00 gingen we uit bed en was het tijd voor ontbijt en 1,5 uur later alweer voor de lunch; Kip Masala. Daarna konden wij nog even chillen in onze hangmatten en moesten Olly en zijn neef druk aan het werk om de jeep te maken. Dit lukte niet, waardoor we de terugweg zonder koppeling moesten rijden. Toen we een half uurtje onderweg waren, stopten we, om ook onze schietkunsten even te bekijken. We moesten richten op een blikje of een flesje ongeveer 30 meter verderop. Alle vier hadden we nog niet eerder geschoten en waren wel een beetje angstig. Het geweer was dan ook heel zwaar en maakte heel veel lawaai. Jesse bleek een verborgen talent te hebben en raakte zowel het blikje als het flesje in 1 keer. Daarna hebben we nog een keer een tussenstop gehouden om even 'heerlijk' te zwemmen tussen de piranha's.

Uiteindelijk waren we om 18.00 weer bij ons huisje en kijken we nu terug op een super leuk weekend! Het weekend is nog niet voorbij, morgen zijn we namelijk nog een dagje vrij van stage. Ze vieren hier dan namelijk Holi Phagwa. Hindoestaans nieuwjaar, dit wordt gevierd met veel muziek, water, verf en gekleurd poeder. Hier wordt het gevierd op het Onafhankelijkheidsplein, dus daar gaan we morgen even een kijkje nemen!

Ik hou jullie op de hoogte!
Liefs